fredag 4 december 2009

Hallå där...

... Linus Kanth, skaparen av årets Sum- sim logga

Hur fick du inspiration till loggan?
– Sum- sim är en väldigt kul tävling och då tycker jag att även loggan ska vara rolig. När jag fick uppdraget kom jag att tänka på mitt första JSM, där loggan föreställde en älg. Jag tycker att det är kul när loggan är någonting mer kreativt än bara en text.
Till att börja med gjorde jag tre olika förslag. Det första var en gurka, eftersom Västerås brukar kallas för gurkstaden. Det andra förslaget var en fiskmås, då Västerås även kallas för Mälarstaden. Det sista förslaget var hajen. Det förslaget blev jag själv mest nöjd med och det var också det som valdes till slut.

Tecknar du ofta på fritiden?
– Aldrig! Men jag gjorde det väldigt ofta när jag var yngre. Jag tror att jag har lite känsla för att skapa.

Vad är ditt bästa Sum- sim minne?
– Första guldet som jag tog i 4* 100 meter medley lagkapp tillsammans med Daniel Nyberg, Amanch Rezaghi och Joel Vikner under Sum- sim i Göteborg 2004. Vi slog nytt Sum- sim rekord den gången också, det var riktigt kul!

Du är nu 18 år och alltså för gammal för att delta på Sum- sim. Hur känns det?
– Det är lite tråkigt, för Sum- sim är en väldigt rolig tävling. Men det är skönt också. Jag har så många tävlingar ändå under året att köra.

Vilken är din favoritdistans? Varför?
– Hmm, 200 medley. Det går fort, det är variation och konkurrensen på distansen är stor och jämn.

Vad är ditt mål inom simningen 2010?
– Jag vill placera mig ännu bättre på mina special distanser. Dessutom skulle det vara väldigt roligt att komma med i utvecklingslandslaget.

Om du får beskriva dig själv med tre ord, vad säger du då?
– Go’, gla’ kexchokla’…

Vad vill du säga till alla Sum- sim finalister?
– Våga ge allt och ha kul!
Svarar Linus samtidigt som han med ett stort leende gör tummen upp.

/AOB

Inga kommentarer: